Coach językowy to nie to samo, co nauczyciel, którego celem jest przerobienie lekcji i nauczenie nas określnego programu. Coach często posiada wykształcenie i doświadczenie psychologiczne, zdecydowanie pomagające w pracy z ludźmi, i jest profesjonalistą także w tym zakresie. Jego celem nie jest zaliczenie przez nas testu, ale zaangażowanie się w naukę języka tak, aby stała się przyjemnością. A płynna mowa powinna być przyjemnym efektem ubocznym.

Co najważniejsze – coach osobisty doskonale wie, że nie ma do czynienia z uczniem, ale że jego klientem jest dorosły i dojrzały człowiek, który ma swoje życiowe cele i plany. Zatem coach nie traktuje klienta jak uczniaka, ale jak partnera.

Tym samym zaletą zajęć staje się ich forma – z coachem można się spotkać indywidualnie na sesji twarzą w twarz, ale można do tego celu wykorzystać także komunikator Skype. Daje to spore możliwości manewru zabieganym osobom, dzięki czemu można oszczędzać czas i uczyć się w wygodnym i komfortowym zaciszu własnego domu.

Uczenie angielskiego w oparciu o indywidualne predyspozycje słuchacza, a nie ujednolicone schematy stanowi duże wyzwanie zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Od czego należy zacząć?

Mentalność – wpływ Twojego myślenia na efektywność nauki języka obcego

Zanim zaczniesz się uczyć, upewnij się, że usunąłeś wszystkie blokady na poziomie mentalności. Czy uważasz, że opanowanie języka obcego zależy tylko i wyłącznie od: książek, metod, nauczyciela, wieku i talentu? Jeśli tak, to swoim myśleniem stawiasz mur między sobą a efektywną nauką. A przez mur się nie przebijesz, więc albo go zburzysz albo obejdziesz.

Motywacja-zatankuj swoją motywację

Niemniej jednak, istotą coachingu jest przede wszystkim praca nad motywacją. Nauka języka to sport długodystansowy, więc kiepska motywacja kończy się rezygnacją przy pierwszej przeszkodzie. Czy masz wizję celu? Czy określiłeś dokładnie co chcesz osiągnąć i w jakim czasie? Motywacja to jest Twój silnik i Twoje paliwo! Aby móc maksymalnie skupić się na celu należy ustalić go precyzyjnie. Razem z trenerem należy ustalić, na czym Ci zależy najbardziej i określić ramy czasowe osiągnięcia celu.

Wiedza i specyfikacja narzędzi pracy

Wiedza o skutecznej nauce, praktycznej psychologii, mnemotechnikach, feedbacku, neurolingwistyce, to kluczowa wiedza dla coacha językowego. Przefiltrowana przez kilka lat doświadczeń zostawia samą esencje, to na czym naprawdę warto się skupić. Zadaniem coacha jest wskazanie drogowskazu na drodze nauki, spersonalizować kurs aby sesje nauczania przynosiły wymierne korzyści, które mają przybliżyć nas do upragnionego celu.

Współczesny uczeń posiadając arsenał pomocy dydaktycznych dostępnych na wyciągnięcie ręki, mimo wszystko nie wie, jak z tych dobrodziejstw techniki korzystać efektywnie i w jaki sposób znaleźć w tym technologicznym gąszczu odpowiednie narzędzie oraz metodę nauki. W tym momencie powinien wkroczyć coach– który dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu potrafi trafnie określić potrzeby danego słuchacza, ustalić jego mocne i słabe strony oraz na tej podstawie dobrać odpowiednią formę nauki.

Coaching a rozwój osobisty

Kolejnym aspektem, jaki kojarzymy z coachingiem jest element rozwoju osobistego. Tutaj można pokusić się o metodę CLIL czyli Content and Language Integrated Learning. W tej metodzie uczeń skoncentrowany jest na pozyskiwaniu merytorycznych informacji wykorzystując swoje umiejętności językowe. W prosty sposób można połączyć coaching z nauką języka angielskiego dobierając materiały dydaktyczne pod kątem obszarów, które dany słuchacz chciałby zmienić w swoim życiu i naturalnie wywoływać dyskusje na tematy dla niego ważne z punktu widzenia rozwoju osobistego. Nauka języka w takim szerszym kontekście pozwala na zastanowienie się nad poszczególnymi aspektami w życiu, takimi jak rozwój kariery, motywacja, zarządzanie czasem czy styl życia.